Breinvriendelijk leren

Kinderen leren meer als ze taal en beeld combineren én als ze actief kennis verwerven. De 10 verschillende DenkBeelden helpen daarbij. Elk DenkBeeld brengt een ander denkproces op gang.

 

DenkBeelden zijn visuele modellen – zoals een mindmap. De didactiek is gebaseerd op ideeën van David Hyerle (VS). Onze onderwijskundigen hebben de didactiek doorontwikkeld voor Nederlandse scholen.

Breinvriendelijk leren

De hersenen zijn dol op visuele taal. In een DenkBeeld combineren kinderen taal en beeld in een herkenbare structuur; ze maken een plaatje van hun denken. Daarmee kunnen ze kennis makkelijk opslaan en terughalen. 

DenkBeelden op onze scholen

Steeds meer scholen van ons werken met DenkBeelden:

 

  • Basisschool Brukelum, Aarle-Rixtel
  • Basisschool De Heindert, Aarle-Rixtel
  • Basisschool De Muldershof, Beek en Donk
  • Basisschool (sbo) Van der Putt, Geldrop
  • Basisschool Vijfblad, Geldrop
  • Basisschool Heuvelrijk, Gerwen
  • Basisschool Bernadette, Mariahout
  • Basisschool Loeswijk, Mierlo
  • Basisschool Sint Lucia, Mierlo
  • Basisschool Sint Jozef, Nederwetten
  • Kindcentrum De Kersentuin

Dit zeggen leerkrachten:

Carmen Latour, leerkracht Sint Jozef Nederwetten:

‘Kinderen combineren woorden met beelden, kleuren en symbolen. Je ziet dat ze echt betrokken zijn bij de lesstof. Logisch dat ze die dan beter opslaan in hun geheugen.’

 

Machiel Aanraad, leerkracht De Kersentuin, Mierlo:

‘DenkBeelden zijn krachtige leermiddelen, omdat ze een beroep doen op kennis van de kinderen zelf. Ik ben er gigantisch enthousiast over.’

 

Mariken de Vaan, leerkracht De Heindert Aarle-Rixtel:

‘Ik zet DenkBeelden in bij taallessen, wereldoriëntatie of rekenen. Ze maken het onderwijs levendig.’

Meer weten?

Lees de brochure over DenkBeelden.